Što se motocikla tiče, uzbuđenje tokom vožnje je svakako jedan od aspekata koji preovladava. Međutim, postoji mehanički deo koji krije mnoge fascinantne i zanimljive elemente koje treba otkriti.
Na primer, mnogi znaju kako rade „gas“ i kočnica, ali jako malo njih se fokusira na dragocen element za pravilno funkcionisanje kao što je kvačilo.
Sada ćemo se malo detaljnije pozabaviti principom po kojem kvačilo funkcioniše i čemu služi.
Rad i karakteristike
Odmah na početku potrebno je napomenuti da postoje dve vrste kvačila: manuelno (ručno) i automatsko.
Prvi je tipičan za automobile sa ručnim menjačem dok se drugi tip kvačila univerzalno primenjuje na gotovo sve motocikle, uključujući i skutere.
Konačno je vreme da se zapitamo: šta je to i kako funkcioniše?
Kvačilo se nalazi između motora i menjača. Njegova funkcija je da poveže pogonsko vratilo sa prenosnim vratilom, omogućavajući da se kretanje oba vratila odvoji pomoću mehaničke ili automatske kontrole. Kod standardnih menjača, odvajanje kvačila – eliminacija direktne veze između „radilice“ i menjačkog vratila – omogućava promenu stepena prenosa, bez naglih trzaja. Ili, jednostavnije rečeno, omogućava rad motora dok je vozilo parkirano.
Kao što je spomenuto, na skuterima se danas ova funkcija odvija automatski. Kada usporavate i blizu ste zaustavljanja, kvačilo se automatski otpušta omogućavajući da motor radi, a točkovi miruju.
Isto se dešava i pri ponovnom pokretanju – kod ručnog kvačila morate podesiti pritisak „klizanjem“ kvačila tek toliko da se vozilo pokrene bez trzanja i da se ne „ugasi“. Kod skutera je sve to automatski, samo je potrebno ubrzanje.
Tehnički princip po kojem kvačilo radi je trenje. Posebni materijali, definisani kao materijali za trenje, postavljaju se na pokretne elemente koji, kada dođu u kontakt, garantuju potpuno blokiranje prenosom 100% snage.
U automatskoj verziji, kvačilo većinom vremena koristi koncept centrifugalne sile. U ovom slučaju elementi od frikcionih materijala rotiraju unutar bubnja. Sa povećenjem broja obrtaja, širenje ovih elemenata dovodi frikcioni materijal u spregu sa bubnjem, čime se snaga prenosi sa motora na točkove.
Kalibracija opruga osnovna je karakteristika za dobro funkcionisanje kvačila i stoga garantuje brze, ali i „meke“ pokrete. Kvačilo mora da radi u savršenoj simbiozi sa karakteristikama prenosa snage motora.
Sa premekanim oprugama, kvačilo bi se pokrenulo prerano i rezultat bi bilo previše brz start. A sa oprugama koje su previše tvrde, sa druge strane, motoru morate dati više „gasa“ da bi se kvačilo pokrenulo, a tada imate slabije ubrzanje i veću potrošnju goriva.
Na koji način štete određeni načini vožnje?
Kvačilo je osnovna komponenta svakog dvotočkaša, pa ga stoga ova činjenica čini i jako krhkim.
Često se dešava da čujete izraz „spaljeno kvačilo“ ili za neke druge probleme, pa je bolje na vreme saznati šta dovodi do toga i kako sve to sprečiti.
- Prevelik napor: kvačilo je jedan od protagonista svakog starta vozila u stanju mirovanja i bilo koje promene stepena prenosa. Podvrgavajući ga „prekomernom naporu“ (npr. vožnja uzbrdo uz česta stajanja, kontinuirano ubrzavanje pri zastoju i vožnja pri veoma maloj brzini), verovatno će prouzrokovati različita oštećenja koja mogu da dovedu do velikog troška.
- Prekomerna upotreba: na ovo se odnosi korišćenje kvačila i kada nije apsolutno neophodno, npr. „držanje“ kvačila dok stojite na semaforu. Možda ova radnja deluje bezopasno, ali oštećuje strukturu kvačila u dužem periodu, tako da nemojte preterivati.
Zato, obratite pažnju kako koristite kvačilo i nemojte se plašiti da ga upotrebite kada je neophodno. Na taj način nećete imati problema tokom vožnje, a samim tim, ni prouzrokovanu štetu praćenu troškovima.