Svaki put kada sednemo za upravljač našeg skutera, osetimo ono poznato uzbuđenje i fantastičan osećaj slobode koji mogu dati samo dvotočkaši. Ali, kada putujemo motociklom, moramo biti svesni da sloboda nije apsolutna i da postoje pravila koja se uvek moraju poštovati da bismo bili bezbedni. Hajde da zajedno prođemo kroz ta pravila:
Adekvatna odeća
Pravilno oblačenje je izuzetno važno. Stoga, mora se razmišljati o nošenu zaštitinih rukavica, odeće i obuće, ne samo zato što bismo u slučaju pada mogli izbeći neke ozbiljne povrede, već i zato što smo uvek izloženi drugim opasnostima, poput opiljaka koji mogu biti bačeni iz automobila, insekata i drugo. Ovo pravilo je pre svega diktirano zdravim razumom i uvek ga se treba pridržavati, čak i ako su relacije na koje putujemo kratke, jer opasnosti vrebaju svuda.
Zaštita za glavu i vid
Da bi naše telo bilo bezbedno, zaštita za glavu mora biti neprobojna. Dobro smo svesni važnosti kacige koja će nas zaštiti u slučaju direktnog sudara. Osim glave, moraju se zaštiti i oči. Zbog toga je uvek bolja opcija imati kacigu sa štitnikom za oči, jer pruža zaštitu od malih predmeta poput šljunka, kamenčića, insekata ili da obavezno koristite i naočare.
Klizave površine
Klizava površina puta je noćna mora svih vozača motocikala, jer sa samo dva točka na vozilu, lakše je izgubiti kontrolu. Iz tog razloga, moramo zapamtiti da obratimo pažnju, posebno u slučaju kiše ili visoke vlažnosti, na neke površine, poput pešačkih prelaza, šahtova ili šina. Čulo mirisa nam može pomoći u slučaju kada vozilo ispred nas, recimo, gubi gorivo.
Vetrobransko staklo
Za mnoge vozače skutera, vetrobransko staklo je pomoć u zaštiti od vetra i insekata (ipak nije adekvatna zamena za vizir ili naočare). Ako ga koristite, važno je uzeti u obzir da ste podložniji turbulencijama koje stvara pri dolasku vozila iz suprotnog smera ili prilikom preticanja, tako da se mora obratiti pažnja na bolje održavanje kontrole nad vozilom. I, naravno, neka uvek bude čisto!
Top case ili gornji kofer
Top case ili gornji kofer je izuzetno korisna stvar i dodatak, posebno kada se putuje ili recimo za odlaganje kacige. Uvek moramo imati na umu da gornji kofer, posebno ako je pun, menja raspored težišta vozila tako što prebacuje težište na zadnji deo motocikla. Treba imati na umu u tom slučaju da se čvršće drži korman, jer je u ovoj situaciji kontrola nad skuterom manja.
Slab ili prazan akumulator
Akumulator je još jedna bitna stavka koju treba razmotriti. Mnogo je situacija zbog kojih se suočavamo sa problemima oko akumulatora, recimo posle zime ili posle nekog kvara, kada motocikl neće da startuje. Postoji jednostavno rešenje – tzv. jump starter ili buster. To je prenosivi pokretač vrlo malih dimenzija (otprilike je veličine povećeg smart telefona) i savršen je za stalno držanje u prostoru ispod sedišta skutera.
Kočenje u krivinama
Lepota dvotočkaša je i u mogućnosti da se u krivine uđe pomeranjem težišta i praćenjem putanje naginjanjem. Pri tome, moramo biti oprezni sa kočnicama. Ako bismo morali da kočimo prednjom kočnicom, motor će usporavati i stoga će se boriti da održi putanju tako što će je proširivati. Kada se putanja uspostavi, treba izbegavati korišćenje prednje kočnice kako bismo prilagodili brzinu, te koristite samo „gas“ ili zadnju kočnicu.
Predvidljivost ponašanja
Dok vozimo, moramo obratiti pažnju na mnoge stvari, a posebno na druge učesnike u saobraćaju jer najčešće opasnost upravo vreba sa te strane. Nikad ne smemo pažnju usmeriti samo na automobil ispred nas, već moramo paziti i na onaj ispred, kako bismo bili u mogućnosti da predvidimo ponašanje i jednog i drugog, te da pravovremeno izvedemo manevar izbegavanja, ukoliko bude potrebe za tim. Stotinka može da napravi razliku…
Preticanje kolone vozila
Kada pretičemo kolonu vozila, moramo obratiti pažnju jer čak i kada nam se čini da opasnosti nema, prepreka se može pojaviti iznenada i niotkuda. Na primer, pešak prelazi put van pešačkog prelaza, jedno od vozila u koloni se odluči da naglo izađe ili možda neko čak otvori vrata.
Ponašanje putnika
Uvek je lepo podeliti sa nekim iskustvo vožnje na dva točka i imati saputnika. Ali, pre polaska, posebno ako je saputnik neiskusan, naš zadatak je da ga uputimo na ponašanje tokom vožnje. Da ne pravi nagle pokrete, da uvek drži noge na platformama, da se drži za ručke i prati kretanje motocikla te ne stvara otpor.
Pridržavajući se ovih jednostavnih pravila, može se bezbedno putovati i na taj način štititi sebe, sve putnike kao i druge učesnike u saobraćaju.